Het goede doel begint bij de kern

Kerst is de tijd waarop vrijwel ieder huishouden een boom de kamer in sleept, deze versiert met lichtjes en wie weet dit wel uitbreidt met lichtjes rond het raam, voor de tv en bij de deur. Het is ook de tijd waarop we familie vragen om te komen eten. Niet zomaar eten, maar een uitgebreid buffet met garnalencocktails, varkenshaas en een trifle-dessert. De tijd om gezellig te gaan schaatsen, een kerstmarkt te bezoeken en een feestjurk uit te zoeken. Maar ook de tijd van de goede doelen. De tijd waarop de collectanten een extra rondje lopen, je de zwerver bij de Appie ook een kerstdiner gunt en er ineens extra veel straatwervers op jouw looproute staan. Kerst: de tijd waarop we onszelf vrijkopen door te schenken.

Ik kijk naar een tv-reclame van de Postcodeloterij waar ze vertellen dat ze het afgelopen jaar maar liefst 357 miljoen euro aan goede doelen hebben  geschonken. Ik vraag me meteen af hoeveel ze dan in het totaal verdienden als ook nog het prijzengeld eraf moet. Ik krijg de kans niet, want de deurbel gaat. Een werver voor UNICEF. Of ik misschien lid wil worden, voor maar 5 euro per maand. ‘Daarmee kunnen ze schoolspullen regelen. Die kinderen kunnen anders niet naar school, dat is zielig toch? Mevrouw?’ Deze werver verdient 12 euro per uur en een fikse bonus als het hem lukt mij over te halen. UNICEF, de organisatie waar jaarlijks 70 miljoen in omgaat en het jaarinkomen van de directeur 117.500 euro is.
‘Ik sponsor niet, meneer. Als ik een goed doel wil steunen, ga ik zelf wel naar de site, u hoeft het niet te komen halen’. Ik wens hem een goede dag en sluit de deur.

Ook doe ik niet aan de loterij van de reclame waar 50% van mijn inleg naar goede doelen gaat. Ik weet dat ik dan niks krijg als mijn straat het miljoen mag verdelen, dat neem ik voor lief. Ik zou me bijna afvragen of kerst dit jaar voor mij bestemd is. Ik wil mijn tijd en energie niet steken in het afkopen van ons wereldleed; wel wil ik werken aan het voorkomen van deze problemen. Kerst gaat niet alleen over jezelf laten meevoeren door de commercie, maar vooral ook over bewustwording.

Ik sta op een maandagochtend in een kledingwinkel. Ik pas een trui die perfect voor mij lijkt te zijn. Het winkelmeisje weet haar verkooptrucs in te zetten en vertelt me dit ook. De trui is van gerecycled wol en er waren geen kinderhandjes bij betrokken. Dit is te zien aan het prijskaartje. Voor dit bedrag kan ik in een grote winkelketen misschien wel 6 truien kopen. Ik draai nog een rondje voor de spiegel en besluit dat dit mijn goede doel is. Niet alleen nu, ook voor komend het jaar.

DSC_0042 (2)

2 gedachten over “Het goede doel begint bij de kern

Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: